the header image
Keuzestress: baantraining of fitness

Keuzestress: baantraining of fitness

0 Share

Keuzestress: baantraining of fitness

Ik sta voor een lastige keuze op loopgebied: baantraining of toch doorgaan met fitness. Sinds iets meer dan een jaar geleden heb ik weer een fitness abonnement. Voornaamste doel de ...

Ik sta voor een lastige keuze op loopgebied: baantraining of toch doorgaan met fitness. Sinds iets meer dan een jaar geleden heb ik weer een fitness abonnement. Voornaamste doel destijds was voorbereiden op de MudMasters 18km afgelopen maart. Inmiddels is dat doel al lang en breed behaald en ben ik trouw een keer per week naar de gym blijven gaan. Mijn focus daarna was het trainen van mijn beenspieren en core stability. Maar als je er toch bent pak je natuurlijk ook wat andere spiergroepen mee.

Fitness stond redelijk vast op de maandagavond. Hardlopend van en naar de sportschool op zo’n 3,5 km afstand was daarbij handig om ook mijn loopkilometers te maken en een goede warming-up. En nog een voordeel, ik trainde meestal samen met vrienden. Dus een goede manier om de sociale contacten warm te houden. De afgelopen periode heb ik daarnaast samen met vriend Michael twee keer meegetraind met een loopgroep bij Atletiekvereniging Phanos. Met de big boys wel te verstaan. De snelste open groep voor midden tot lange afstanden.

Trainen op de baan is echt wat anders dan je eigen loopjes op de openbare weg. Hier begint de training ook met spierkracht, gecombineerd met techniek. Van lunges tot kikkersprongen en van knieheffing tot kruispassen. Daarna wordt het pas echt feest. Verschillende intervallen op snelheid op de baan. Het viel me tegen hoe lastig het is om links op de baan te lopen vlak achter een ander. Ik had continu het gevoel de ander op de hak te trappen. Maar bij de tweede training gaat het al beter. Verder behaal je een trainingsintensiteit die op de weg bijna niet te realiseren is.

Nu sta ik dus voor de keuze. Of verder met fitness. En daarmee zelf de discipline opbrengen om snelheidstrainingen op te pakken en te bedenken. Maar ook een completere krachttraining voor het gehele lichaam. Of beginnen bij Phanos. En daarmee niet meer met twee ander vrienden trainen dus minder sociaal contact. Maar wel trainen in het Olympisch stadion, meer begeleiding en bijna garantie op snelheidswinst. Ik neig naar het laatste. Gelukkig mag ik nog één keer meetrainen op de baan voor ik de knoop ga doorhakken. To be continued..

Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.

Comments ( 2 )

  1. ReplyRaymond
    Lekker baanlopen, vrienden komen vanzelf langs ;-)

Geef een reactie

Close
%d bloggers liken dit: