the header image
‘In the army now?’

‘In the army now?’

0 Share

‘In the army now?’

Even een kort verslagje van de training bij Phanos gisteren. Normaal gesproken krijgt iedereen eens per 3 weken een trainingsschema toegestuurd. Gisteren was het weer tijd voor het ...

Even een kort verslagje van de training bij Phanos gisteren. Normaal gesproken krijgt iedereen eens per 3 weken een trainingsschema toegestuurd. Gisteren was het weer tijd voor het nieuwe schema. In de loop van de middag had ik nog niets ontvangen. Een mailtje naar trainer Niek mocht niet meer baten. Het werd dus een verrassingsprogramma.

Army training

Aangekomen in het Olympisch stadion werden de korte afstandsgroep en onze midden, tot lange afstandsgroep samengevoegd om vervolgens in tweeën te worden gedeeld. Het werd een krachttraining. Drie oefeningen op de bank of de mat en vervolgens een rondje baan. Zonder vastgelegd tempo. En dat dus 12 keer. Nog nooit in mijn leven heb ik meegedaan met een bootcamp, maar dit was voor mijn gevoel een bootcamp-plus, in militair tempo!

Superman Banana

Planken op één arm, pushups, knieheffingen, uitvalspassen, knietikken en diverse core en evenwichtsoefeningen. De mooiste oefeningen van allemaal heet de Superman Banana, of Banana Roll (zie oefening 2). Een oefening voor je core en diepere rugspieren en laat zich als volgt omschrijven. Je ligt op je buik op de mat. Je armen vooruit gestrekt en je benen licht gebogen. Als eerste kantel je je heupen en breng je je benen omhoog. Je bent dus een soort omgekeerde banaan. Vervolgens laat je je benen zakken terwijl je het lichaam in dezelfde positie houdt. Je armen gaan omhoog en zo schommel je van achter naar voren. Denk hierbij aan een kruising tussen een hobbelpaard en een schommelstoel. Godzijdank zit er niemand op je rug. Maar ook zonder die ballast is het nog behoorlijk lastig kan ik je zeggen.

Superman Banana - army training
36 oefeningen en 12 rondjes

En al die oefeningen deden we uiteraard met een zo hoog mogelijk aantal herhalingen. Na drie oefeningen ben je blij dat je een rondje mag lopen. Meelopen met deze groep betekent alles behalve op adem komen. De snelste sprinters lopen het rondje onder 3 min/km. Ik kom op een gemiddelde van 3:30 min/km en weet me zowaar iets uit de achterhoede te houden. Na 36 oefeningen en 12 rondjes is het programma klaar. Er mag nog gesprint worden. Voor de liefhebbers. Gisteren was ik op dat moment zeker geen liefhebber meer en besloot met Michael om een iets langer uitloopstukje te pakken. Het werd dan ook ‘ietsje’. En vandaag nog even nagenieten met een flinke dosis spierpijn.

 

In the Army Now – Status Quo

Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.

Geef een reactie

Close
%d bloggers liken dit: