the header image
Running the Rursee – hardlopen in de Eifel

0 Share

Afgelopen week waren we in de Eifel. Een prachtig gebied in Duitsland, goed bereikbaar vanuit Nederland. Een van de hoogtepunten van mijn vakanties tegenwoordig is hardlopen. De perfecte manier om natuur te beleven en een gebied te ontdekken. En hardlopen in de Eifel is een aanrader!

Verkenningstocht

De dag na aankomst trok ik gelijk de stoute schoenen aan. Tijd voor een klein verkenningsrondje. In de regen weliswaar, maar dat maakte het er niet minder leuk om. Na een afdaling vervolgde ik mijn route langs het water van de rivier de Rur, net achter een grote stuwdam. Via een kleinere stuwdam een paar kilometer verderop stook ik over en liep ik terug. Over een glibberig pad pal langs het water, met houten brugdelen langs de helling, die aan de oever de voet van de heuvel vormde. Nog even een klimmen en mijn eerste verkenning zat er op. Wat lopen in het buitenland of nieuw gebied zo prettig maakt is dat je niet met snelheid en andere dingen bezig bent. De route vinden en genieten van de omgeving vragen al je aandacht. En nog een voordeel: je wordt er sterker van door al het klimmen.

Hardlopen in de Eifel 2 Hardlopen in de Eifel 3 Hardlopen in de Eifel 1

Rondje Rursee

De tweede loop werd een rondje om de Rursee. Thuis had ik al gekeken hoe lang het rondje was. Twee jaar geleden was ik in hetzelfde gebied en had ik met Babette en Julien een rondje gefietst. Ik wist nog dat het best pittig was. Via Google kwam ik erachter dat het rondje 24 kilometer was. Een mooie afstand voor de zondagse lange rustige duurloop. Dwars door het natuurgebied. Een half uur lang kwam ik op één mountainbiker na niemand tegen. Echt bijzonder is dat. Als Randstedeling vind ik twee minuten al lang. Ik vroeg me af of er wolven waren in de Eifel. In mijn gedachten zag ik een complete roedel langs de steile hellingen naar beneden razen. Onbewust versnelde ik mijn pas. Als hier iets gebeurt mag je hopen dat telefoon signaal heeft of dat er toevallig iemand langskomt.

Rondje Rursee img_5909

Bijten en doordouwen

Het rondje was nog niet halverwege en ik voelde mijn benen al. Het vele klimmen en dalen zijn ze niet gewend. Via enkele dorpjes belandde ik aan de oevers aan de overkant. Vanaf hier leek het niet ver meer. Maar de fietsbordjes gaven nog 13 kilometer aan. En ik zat al op de 17. Hopen maar dat het een foutje was. Ook hier kwam ik niemand tegen. Het was rustig gaan regenen en er stak een aardige wind op. Ik voelde een blaar ontstaan op mijn een van mijn tenen door de natte sokken in mijn schoenen. Opeens herinnerde ik deze kust weer van het fietsen. Door alle inhammen maak je twee keer zoveel kilometers als de rechtstreekse afstand. Het werd dus bijten en doordouwen. De prachtige natuur hielp gelukkig wel. En na 10 kilometer kwam de grote stuwdam echt dichtbij. Ik wist dat het zeker meer dan 24 kilometer zou worden, maar absoluut geen dertig. Dus versnelde ik nog even voor de laatste kilometers en kwam ik na 26,5 kilometer aan bij het huisje. Moe en voldaan.

Rondje Rursee Rondje Rursee

Trailrunning met zijn tweeën – double the fun

De laatste loop was een echte trailrun. Samen met Babette, want oma paste op onze Julien. Het was voor het eerst dat we echt samen konden lopen. Normaal verschillen onze tempo’s te veel om lekker samen te gaan en is er een van ons bij Julien. Maar voor een heuvelachtig tochtje maakt snelheid niet uit. En we gingen offroad. De trailpaden van de Eifel verkennen. Na twee verkeerde en doodlopende paden vonden we een route die verder liep en zowaar af en toe een wandelbordje had. Het was vooral klimmen. En ook dit keer kwamen we niemand tegen. Ploeterend en soms wandelend maakten we onze hoogtemeters. Wat een schitterende ervaring is dat. Samen in de natuur met niet meer het geluid van de wind, onze ademhaling (zwaar!) en voetstappen op de zachte ondergrond. Ik zag op tegen de onvermijdelijke saaie routes thuis. Maar alle vakanties kennen een einde. En zo ook deze, maar wel weer nieuwe hardloopervaringen rijker.

Trailrunning in de Eifel met Babette Trailrunning in de Eifel 4 Trailrunning in de Eifel 3 Trailrunning in de Eifel 1 Trailrunning in de Eifel 2
Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.