the header image
Het post-Rotterdam plan: speed up!

Het post-Rotterdam plan: speed up!

0 Share

Het post-Rotterdam plan: speed up!

De Rotterdam Marathon is nu ruim een week achter de rug. Als ik terugkijk is dat toch met gemengde gevoelens, ondanks het dikke PR. Tijd om de balans op te maken en nieuwe toekomst ...

De Rotterdam Marathon is nu ruim een week achter de rug. Als ik terugkijk is dat toch met gemengde gevoelens, ondanks het dikke PR. Tijd om de balans op te maken en nieuwe toekomstplannen te smeden. Want ik kan niet wachten om weer te gaan lopen en trainen.

Wat ging er mis?

Nog even een korte reflectie op de marathon (zie ook het verslag). Want het schema was gericht om onder de 3 uur te lopen, maar toch kwam ik dik 9 minuten te kort. Hoe kon het verval vanaf 35 kilometer zo groot zijn? Waar kwamen die steken vandaan. En hoe erg is het dat ik zelfs stukjes moest wandelen? Mijn voorbereiding was in principe bijna ideaal. Maar voor mijn gevoel kwam mijn vorm te vroeg. Tijdens de CPC voelde ik me top, maar heb ik met de rem erop gelopen. Daarna heb ik een paar dagen gekwakkeld en sindsdien voelde ik me niet meer zo fit als daarvoor. Of dat de oorzaak was van de man met de hamer (of waren het breinaalden?) weet ik niet zeker. Misschien was het wedstrijdtempo ook gewoon wel te hoog. Of was het de warmte. Het blijft gissen. De benen bleven gelukkig wel redelijk goed. Wat overblijft is een gevoel dat er nog veel te winnen valt.

post-Rotterdam marathon plan

Na de 40 kilometer trokken de steken weg en kon ik weer snelheid oppikken.

Hogere basissnelheid

Dus wat nu? Ik heb op de halve marathon van Amsterdam na nog geen wedstrijden in de planning. Een nieuwe marathon dit jaar nog ben ik niet van plan. Ik wil mijn basissnelheid opkrikken. En voor mijn gevoel lukt dat sneller door me eerst op kortere afstanden te ontwikkelen, tot een halve marathon. Op die manier herstel je sneller en kun je meer tempotrainingen doen. De lange duurlopen op rustig tempo nemen anders een groot deel van je trainingsweek in. Voor mijn gevoel kan ik nog tot mijn 40e (nog ruim twee jaar) echte slagen qua snelheid maken. Je hoort vaak dat je snelheid daarna afneemt. Nu loop ik nog niet zo heel lang, dus wellicht is de tijd mij iets gunstiger gezind.

Wedstrijd plannen

Mijn doelen voor dit jaar: De 10 kilometer nu echt officieel in de 37 minuten te lopen. Verder een 15 kilometer binnen het uur, een halve marathon binnen de 1:25 uur. En misschien nog een keer een 5 kilometer op circa 18 minuten. Dus ik kan nu op zoek naar leuke wedstrijden om mijn hardloopagenda mee te vullen. De halve marathon loop ik in ieder geval in Amsterdam. Heb je verder nog aanraders voor me? Let me know! De komende drie weken eerst nog maar even herstellen. Want herstellen van een Marathon duurt echt zeker vier weken. Dat heb ik de eerste keer wel gemerkt!

Marathon in 2017

En dan de volgende marathon. Want die gaat er zeker komen. En mijn plan om onder de 3 uur te lopen mag dan wel even de ijskast in zijn gegaan, maar komt daar zeker weer uit. In 2017 wil ik weer een mooie marathon uitzoeken. Maar dan met meer marge vanuit een hogere basissnelheid kunnen starten. Ik ben er van overtuigd dat dit kan. Nu alleen nog een manier zien te vinden om die vent met zijn hamer of andere gereedschappen te ontwijken. Hoe dat aan te pakken? Nog niet echt een strak omlijnd plan. Misschien tegen die tijd toch meer dertig-plus duurlopen in de voorbereiding dan afgelopen keer. Iets rustiger starten en goed naar mijn lichaam luisteren. Maar mocht je meer tips voor me hebben, graag!

Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.

Comments ( 2 )

  1. ReplyMarcel
    Klinkt als een goed plan! Voor de 15 km is de Zevenheuvelenloop natuurlijk ideaal Leuke loop en een snel parcours. Wat die steken in je zij betreft... Ff googelen. Misschien te weinig vocht, inderdaad? Succes!
    • ReplyArjen
      Dank! Zevenheuvelen is ook super ja. Heb hem twee keer gelopen en daar moet een snelle tijd mogelijk zijn. Googelen levert vooral verwijzingen naar de darmen op. Iets te veel gestapeld misschien :-) Jij ook succes, nog mooie lopen op het programma?

Geef een reactie

Close
%d bloggers liken dit: