the header image
Onrust… En 5 tips om met weinig tijd toch te lopen

Onrust… En 5 tips om met weinig tijd toch te lopen

0 Share

Onrust… En 5 tips om met weinig tijd toch te lopen

  Als zelfstandig professional ben ik redelijk flexibel in het indelen van mijn tijd. Erg prettig over het algemeen, ik ben namelijk niet zo'n avondloper. Op deze manier lu ...

 

Als zelfstandig professional ben ik redelijk flexibel in het indelen van mijn tijd. Erg prettig over het algemeen, ik ben namelijk niet zo’n avondloper. Op deze manier lukt het me vaak om overdag een rondje te lopen. ’s Avonds compenseer ik dat weer qua werk (indien nodig:-)). Soms heb je echter van die weken of dagen dat het niet lukt om te lopen. Herken je dat? Ik word daar in ieder geval erg onrustig van… Dan moet ik lopen. Al is het maar een halfuurtje. Ik kan aan weinig anders meer denken. Mijn lichaam wil bewegen! Daarom geef ik je vijf tips om te blijven lopen, die voor mij in ieder geval goed werken.

1- Word lid van een loopgroep

Voor mij was de onrust een van de redenen om een keer mee te lopen met een loopgroep bij atletiekvereniging Phanos. Dat bevalt. Door het lopen meer tot een (sociale) verplichting te maken wordt het makkelijker om dit in je weekschema op te nemen. Er zijn loopgroepen voor ieder niveau en op meerdere dagen in de week. Je traint daarbij op een gestructureerde manier om je prestaties te verbeteren.

Voordeel: het biedt structuur in je training en je leert nieuwe mensen kennen.
Nadeel: de loopgroepen beginnen vaak redelijk vroeg (18:30/19:00 uur), met kinderen kom je vaak alsnog in de knel.

2 – Maak hardlopen onderdeel van een (dagelijkse) routine

Persoonlijk gebruik ik hardlopen als warming-up (en cooldown) voor mijn wekelijkse sportschool bezoekje. Ik ren zo’n 3,5 km heen en terug. Prima manier om de warming-up in de sportschool over te slaan, ik verlies er geen tijd mee. Maar je kunt ook een of meerdere keren hardlopen van je werk naar huis (of andersom als je over de luxe van een douche op je werk beschikt).

Voordeel: je verliest geen of nauwelijks tijd en je kunt het makkelijk opnemen in je weekschema.
Nadeel: het is lastig om spullen mee te nemen. Een (klein) handdoekje en flesje drinken gaat nog wel, maar een laptop of tas met kleren is too much.

3 – Ga samen met anderen op pad

Afspreken met anderen doe ik te weinig. Door het te combineren met hardlopen sla je twee vliegen in een klap. Samen hardlopen (op rustig tempo) geeft je de gelegenheid om bij te praten en samen actief te zijn. Je kunt je aan de ander optrekken of competitie gebruiken als snelheidstraining. In mijn marathonvoorbereiding ging Babette vaak mee met de lange duurloop, met onze kleine man achterop de fiets. Hij is net twee, maar hierdoor nu al dol op hardlopen!

Voordeel: je bent sociaal bezig en deelt je sportieve interesse met anderen.
Nadeel: niveauverschillen kunnen soms frusterend werken. Je wilt je teveel aan anderen meten en loopt niet meer lekker.

4 – Doe een korte fartlek training

‘Fartlek’, het klinkt misschien een beetje vies. Het staat voor ‘vaartspel’ en het enige vieze is het overmatig zweten bij deze korte intensieve trainingsvorm. Ik zet deze trainingsvorm graag in als ik weinig tijd heb. Na een warming-up van 5 tot 10 minuten start je met matig tot zeer intensieve intervallen. Dit doe je puur op gevoel. Dus geen tijd of afstand, maar intensieve perioden in combinatie met herstelperioden (rustig) die je vrij willekeurig kunt inzetten. Wissel heuvels op, stoplicht sprints, segmenten (op Strava/Garmin) af met joggen, herstel en heuvels (of viaducten) af.

Voordeel: in korte tijd zeer complete en intensieve training, gebruik makend van de omstandigheden.
Nadeel: je moet in staat zijn goed naar je lichaam te luisteren. Let op overbelasting en niet handig met blessures

5- Sta een uurtje eerder op

Ok, nogal een open deur en ik moet toegeven dat dit voor mij de moeilijkste is. Zeker als de dagen korter en kouder worden. Maar als het lukt, is dit misschien wel het beste begin van de dag. Energie-opwekkend en zodra je je hardloopschoenen aan hebt ben je wakker. En eenmaal buiten is het heerlijk om de ochtendstilte te proeven en de wereld te zien ontwaken. Waarom doe ik het niet vaker?

Voordeel: energie voor de rest van de dag.
Nadeel: het vraagt wat discipline (of een emmer koud water).


Heb je zelf ook tips om ondanks volle agenda toch aan hardlopen toe te komen? Deel ze via de comments!

Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.

Geef een reactie

Close
%d bloggers liken dit: