the header image
My Roadmap to Rotterdam

My Roadmap to Rotterdam

0 Share

My Roadmap to Rotterdam

Nog iets meer dan 10 weken te gaan. Dan sta ik aan de start voor mijn tweede 42.195 meterloop. Het doel? Als het even kan net onder de 3-uursgrens finishen. Haalbaar? Let’s see… Gr ...

Nog iets meer dan 10 weken te gaan. Dan sta ik aan de start voor mijn tweede 42.195 meterloop. Het doel? Als het even kan net onder de 3-uursgrens finishen. Haalbaar? Let’s see… Graag geef ik je meer inzicht in mijn Roadmap to Rotterdam.

Twee redenen waarom ik het zou kunnen

Eind vorig jaar zou ik het nog niet hardop durven zeggen. Ten opzichte van Boedapest afgelopen oktober zou het een verbetering van ruim 22 minuten zijn. Dat lijkt nogal opportunistisch (en is het waarschijnlijk ook). Maar er zijn twee redenen op basis waarvan ik vermoed dat het misschien toch haalbaar is.

  1. Boedapest was mijn eerste Marathon. Hoewel ik redelijk goed getraind had, deed ik deze zonder ervaring. Met slechts één halve marathon als wedstrijd daarvoor. Het meeste verlies zat in de laatste 6 a 7 kilometer. Ik had me verkeken op het aantal bruggen en ging echt helemaal kapot. Inmiddels heb ik weer meer kilometers in de benen en de ervaring van de eerste keer als bagage.
  2. Sinds december ben ik lid van Atletiekvereniging Phanos. Daar merk ik dat er qua snelheid nog wel wat te winnen valt. Het schema voor Rotterdam is opgesteld door trainer Niek en zit (vermoedelijk) beter in elkaar dan mijn eerste schema. Tot nu toe lukt het me redelijk goed om me aan de snelheden en trainingsvormen te houden. (Zie ook: Het nut en gevaar van een trainingsschema)
Trainen, trainen en nog eens trainen

Ik train gemiddeld vier keer per week, waarvan twee keer per week op de baan. Daar is trainen met intervallen vele malen intensiever dan in je eentje op de openbare weg. Doordat je in een groep traint (maar wel eigen tempo) ben je gemotiveerder om vol te houden en een stapje extra te doen. De derde training duurt gemiddeld een uurtje en bestaat vaak uit enkele tempoblokken om te wennen aan het marathontempo. De lange duurloop op zondag gaat in redelijk rustig tempo, maar is vooral bedoeld om aan de langdurige belasting van het lopen te wennen.

Vier wedstrijden

In het schema zijn ook vier wedstrijden opgenomen. De eerste (Vondelparkloop) heb ik twee weken geleden al gelopen en ging redelijk goed. Over twee weken staat het NK 10 km op het programma in Schoorl. Daar wil ik volle bak gaan. Op 6 maart bij de City Pier City loop in Den Haag mag het een tandje rustiger. Daarna staat nog een (nader te bepalen) 10 kilometerwedstrijd in het schema tijdens het paasweekend. De wedstrijden zijn bedoeld om nog een beetje aan het tempo te werken en bij de halve marathon om langer op marathontempo gelopen te hebben. In tegenstelling tot veel schema’s staat er geen 25 of 30 kilometer wedstrijd of tempoloop in mijn schema. Volgens trainer Niek is de hersteltijd daarvan te lang.

Samen lopen

Het lijkt misschien onbelangrijk. Lopen doe je immers zelf. Maar ik loop veel samen met een goede vriend (Michael). Dat doet wat in de motivatie, je kunt elkaar een beetje er doorheen slepen. Vooral bij de lange (soms saaie) duurlopen is dat een voordeel. Naast Michael heeft Robin, een andere vriend zich (als het goed is) ook ingeschreven. Hij heeft voorgesteld om te hazen. Niet een stukje, maar de hele rit. Nu is hij alleen nog niet op de hoogte van mijn bijgestelde ambitieniveau. Maar ook met hem zal ik ongetwijfeld nog enkele duurloopjes samen afleggen.

Heel blijven en lekker blijven lopen

De belangrijkste uitdaging zit verder in het niet geblesseerd raken. Ik heb al wat (gelukkig vrij lichte) blessures gehad in het verleden. Overbelasting en overtraind raken zijn de grootste gevaren. Luisteren naar het lichaam dus. Liever een training overslaan dan dat deze te veel schade aandoet. En verder vooral lekker lopen. Met een schema, met vrienden, met plezier en af en toe even vol gas bij een wedstrijd. En als de 3 uur niet lukt? Dan komt er vast wel weer een volgende keer.

Ook in training voor de marathon van Rotterdam? Ik ben benieuwd naar jouw aanpak.

Tot op de Coolsingel!

Op de hoogte blijven van toekomstige posts? Volg Miles in Budapest op Facebook of abonneer je op de blog. 

Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.

Comments ( 4 )

  1. ReplyJohn
    Een mooi doel wat je nastreeft, zit zelf ook met die 3 uur in mijn kop. 3.11 is nu mijn beste tijd en heb er goede hoop op dat ik daar onder duik. Mijn voorbereiding ziet er toch anders uit als die van jou. Ik ga op 13 maart de marathon van Barcelona lopen. Weliswaar niet voluit maar ideaal als voorbereiding voor Rotterdam is dit niet. De laatste u aren liep ik altijd de CPC en in tegenstelling tot jou altjjd voluit. Mijn beste halve marathon tijden heb ik hier altijd gelopen. Een week voor Rotterdam loop ik nog een 10 km wedstrijd. Hier heb ik ook altjjd veel baat bij. Even lekker knallen een week voor de marathon. Zo zie je maar iedereen werkt op een andere manier naar de dag toe. Ik hoop voor jo u dat je je doel mag halen. Succes met je voorbereiding en zeker op 10 april. Groet, John v Tilburg
    • ReplyArjen
      Wow! 2 marathons in 1 maand tijd. Respect! Ja leuk om te zien dat er meerdere wegen naar Rotterdam leiden :-). Dank en jij ook veel succes!! Erg benieuwd hoe het je vergaat!
      • ReplyJohn
        Morgen mijn eerste 30 km duurloop op het programma, immers nog maar 6 weken tot Barcelona. Dat wordt mijn 28e marathon dus je kan nog ff door, haha.
        • ReplyArjen
          Wat een aantal zeg! En dan nog snel ook. Dan heb ik nog een lange weg te gaan inderdaad ;-)

Geef een reactie

Close
%d bloggers liken dit: