the header image
Het nut en gevaar van een trainingsschema – (nog 11 weken voor #RTD16)

Het nut en gevaar van een trainingsschema – (nog 11 weken voor #RTD16)

1 Share

Het nut en gevaar van een trainingsschema – (nog 11 weken voor #RTD16)

Gisteren liep ik mijn eerste lange (20+ km) duurloop in aanloop naar Rotterdam. Hoewel mijn trainingsschema al begin van de maand begon, begint de spanning nu echt toe te nemen. He ...

Gisteren liep ik mijn eerste lange (20+ km) duurloop in aanloop naar Rotterdam. Hoewel mijn trainingsschema al begin van de maand begon, begint de spanning nu echt toe te nemen. Het verschil met mijn eerste marathon is een professioneel trainingsschema bij de Atletiekverening.

Mijn eerste trainingsschema

In aanloop naar de Budapest Marathon maakte ik mijn eigen schema. Begin vorig jaar volgde ik samen met Michael een viertal Marathon clinics bij Running Holland. Erg nuttig en het stelde ons in staat om een redelijk solide schema op te zetten. Zeker voor een eerste keer was dit een prima basis. Alle elementen zaten erin. Een goede opbouw van kilometers, een golfbeweging van rustige en intensieve weken, verschillende trainingsvormen. Lange duurlopen op rustig tempo. Kortere duurlopen op marathonsnelheid, tempoblokken en intervaltraining. De voorbereiding was op zich niet slecht.

Trainen en rusten

Nu bij atletiekvereniging Phanos gaan we nog een stapje verder. De vijf zones van het vorige schema hebben plaatsgemaakt voor een tempo-indeling op elf verschillende niveaus. Deze zijn gebaseerd op je 10 kilometertijd en geven een strikte leidraad voor alle trainingsvormen. Door je te houden aan alle tempo’s in het schema zou je in principe in staat moeten zijn om de marathontijd die in het schema hoort bij je 10 kilometertijd te halen. Het schema zelf gaat uit van vier trainingen per week, naar behoefte aangevuld met herstelloopjes. De inleiding begint echter met de tekst ‘N.B. Let op RUST!!!!!’ Trainer Niek noemt dit zelfs de meest verwaarloosde trainingsvorm. Ik geloof daar wel in. Tijdens mijn vorige voorbereiding merkte ik dat ik op een gegeven moment overtraind dreigde te raken. Goed luisteren naar je lichaam is dus belangrijk. Beter één training overslaan dan één training te veel.

Koorddansen naar Rotterdam

Maar dat is wel precies het dilemma. Hoewel ik dus geloof in voldoende rust nemen word ik ook erg onrustig als ik niet kan lopen. Het eeuwige gevecht tussen ratio en gevoel. En zo’n schema helpt dan niet altijd. Zeker niet nu het zo verdomd professioneel in elkaar steekt. Dan bekruipt me de angst dat iedere gemiste training minuten kan schelen in Rotterdam. Heel blijven is aan de ene kant mijn grootste zorg in de aanloop. Niet overbelasten, maar aan de andere kant zeker ook niet te weinig doen. Het is als dansen op een koord. Het schema geeft me het gevoel dat ik tot meer in staat ben. Maar te strikt vasthouden kan zomaar betekenen dat je van het koord afvalt.

Ik ben benieuwd hoe jij daar als loper mee omgaat. Deel het via de comments of de Facebook pagina!

Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.

Geef een reactie

Close
%d bloggers liken dit: