the header image
Getting ready & finding my strong

Getting ready & finding my strong

0 Share

Getting ready & finding my strong

De laatste loodjes. De spanning stijgt. Nog 5 nachtjes en we staan op de Coolsingel. Voor die tijd staan nog vier loopjes op het programma, waarvan één best zwaar is. Verder begin ...

De laatste loodjes. De spanning stijgt. Nog 5 nachtjes en we staan op de Coolsingel. Voor die tijd staan nog vier loopjes op het programma, waarvan één best zwaar is. Verder begin ik donderdag met stapelen. Geen blokken met mijn zoontje, maar koolhydraten. Zo ziet mijn laatste (trainings)week er ongeveer uit.

Relaxed rondje

Afbouwen dus. Afgelopen maandag stond een rustige training gepland. Veertig minuten, waarvan twee keer vijf minuten in marathontempo. Samen met Michael deed ik een rondje Amsterdamse Bos. Erg fijn, ’s avonds weggaan en eindigen terwijl het nog licht is. Het rondje zelf ging prima, spieren voelde op zich goed. Alleen ons beide TomTom horloges (eerste generatie) gaven geen duidelijk tempo. Waar ik soms 5:35 min/km doorkreeg liep Michael bij hetzelfde tempo 4:06 min/km op het horloge en andersom. De marathonblokken liepen we dus meer op gevoel. Met als gevolg dat we het het eerste blok veel te snel liepen. Erg irritant, zeker als dat straks in Rotterdam ook gebeurt.

Hardlopen in het licht

Zelfs de bloesem had nog kleur in de avondschemer

De verbrandingsloop

Dinsdag (vandaag) stond hetzelfde loopje als maandag in het schema. Die hebben we beide maar even geskipt. We merken dat de spieren nog wel wat herstel kunnen gebruiken. Woensdag staat er een bizarre training op het programma. 90 minuten in marathontempo met 5 minuten warm-up en 5 minuten cooldown. Dat is dik een halve marathon! Met mijn verhaal over taperenvan afgelopen week lijk ik wel gek om dat zo kort op de marathon te doen. Gelukkig staat er ook een alternatief in het schema. Een half uur marathontempo, vier keer 1000 meter vlot en 4 keer 400 meter snel. Dat moet nog te doen zijn. Doel van de intensieve woensdag is het opbranden van de glycogeendepots, aldus trainer Niek. Jaja?! Ik geloof meer in rustig afbouwen en spierherstel. Maar aan de andere kant, ik heb het verschil nooit kunnen ervaren. We gaan in ieder geval voor de (mildere) tweede variant.

Stapelen maar

Vanaf donderdag gaan we stapelen. Van mijn fysio heb ik vorig jaar een schema gekregen met het eetschema in de laatste drie dagen voor de marathon. Het idee achter stapelen? Volgens de voedingsdeskundige achter dit plan: “De laatste dagen voor de marathon staan in het teken van ‘koolhydraten laden’. En dat betekent veel eten. Liever 6 of 7 keer per dag een kleine maaltijd, dan 3 keer een grote. Koolhydraten worden in het lichaam s in de vorm van glycogeen in lever en spieren opgeslagen. Vooral de laatste 3 dagen voor de marathon behoort de voeding nog koolhydraatrijker en vetarmer te zijn dan u gewend bent.” Dus dat wordt stouwen! Later deze week geef ik je meer inzicht in het stapelen en mijn voedingsschema.

Rust en finding my strong

Tot slot staat vrijdag nog een laatste loop van veertig minuten met vijf minuten marathontempo te wachten. De laatste kilometers voor Rotterdam… En dan? Vooral in spanning afwachten tot het vanzelf zondag wordt. Veel koolhydraten eten en veel water drinken. En ‘finding my strong’ door rust te pakken. Helaas kan ik komend weekend even niets aan het huishouden of de boodschappen doen, dus sorry Babette! ? En mijn Saucony beker zal ik nog vaak in mijn handen nemen.

Gettting ready and finding my strong
Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.

Geef een reactie

Close
%d bloggers liken dit: