the header image
Garmin Forerunner 735XT review – lopen voor gevorderden

Garmin Forerunner 735XT review – lopen voor gevorderden

0 Share

Garmin Forerunner 735XT review – lopen voor gevorderden

Eind van het jaar is een mooi moment om jezelf eens goed te verwennen. Ik deed dat met de Garmin Forerunner 735XT. Een klokje voor mensen die uren naar grafieken en tabellen kunnen ...

Eind van het jaar is een mooi moment om jezelf eens goed te verwennen. Ik deed dat met de Garmin Forerunner 735XT. Een klokje voor mensen die uren naar grafieken en tabellen kunnen staren.

Van TomTom naar Garmin

Ik was op zich een tevreden bezitter van de TomTom runner (eerste generatie). Alleen de hartslagfunctie begon me op mijn zenuwen te werken. Hoewel deze in de zomer doorgaans redelijk stabiele waarden gaf, leek het in de winter alsof mijn hart volledig van slag was. En na twee jaar voelde het als tijd voor een volgende stap. Na een grondige analyse van zo’n beetje alle sporthorloges die op de markt zijn, viel mijn oog op de Garmin. Vooral vanwege de goede reputatie van Garmin, zijn strakke vormgeving en de ongekende mogelijkheden.

Hartslag op de pols en via de borst

In eerste instantie koos ik voor de Garmin zonder borstband. Maar omdat deze (tijdelijk) niet leverbaar bleek en de bundel met borstband wel ging ik overstag. Als je dan toch geld uitgeeft… En daar heb ik geen spijt van. De hartslagmeter op de pols werk op zich prima voor de dagelijkse metingen. Ik meet er zelfs mijn slaappatroon mee. Maar voor je trainingen en wedstrijden geeft de borstband een aantal voordelen. Hij meet naast je hartslag (die nog secuurder is via de band) ook je cadans, grondcontacttijd, balans en verticale ratio plus oscillatie (de mate waarop je op en neer gaat gedurende het lopen).

Voldoende statistieken via Garmin Connect om in te duiken voor de analytici onder ons

VO2max

Daarnaast geeft hij op basis van al die data een VO2max indicatie en kun je je lactaatdrempel terugzien. In hoeverre het echt een realistische waarde geeft (m.n. de VO2max) is de vraag, want een zuurstofwaarde laat zich niet meten via een horloge. Maar mijn VO2max van 65 komt volgens mij redelijk overeen met mijn prestatieniveau (iets te hoog). Het stijgen of dalen laat in ieder geval een trend zien in je ontwikkeling en fitheid. Voor mensen zoals ik die van statistieken en analyses houden zijn het waardevolle aanvullingen.

Bedieningsgemak

Omdat ik gewend was aan de redelijk eenvoudige bediening van de TomTom, kan het zijn dat ik net iets meer moeite met de Garmin had in het begin. Meer knoppen en een menustructuur die je even moet leren kennen. Kort gezegd, via de pijltjes knoppen kun je navigeren door het menu en de widgets. De menuknop geeft je toegang tot alle opties en de terugknop gebruik je voor een stapje terug en het handmatig starten van een nieuwe ronde tijdens je intervaltrainingen. Dat laatste werkt overigens vele malen beter dan de touch functie van de TomTom die soms slecht reageert en vooral bij regen zijn eigen leven leidt. Het kost dus even tijd om de bediening en het menu te doorgronden en te wennen, maar daarna werkt het prima.

Activiteiten meten

Het mooie aan de Garmin vind ik dat je zelf kunt instellen wat je wilt zien gedurende je activiteiten. Je kunt meerdere schermen instellen en aanpassen aan je eigen voorkeuren. Zo heb ik voor hardlopen een algemeen scherm met tijd, tempo, afstand en gemiddeld tempo. Daarnaast een specifiek scherm voor ronden, met gemiddelde tempo, actuele rondetijd en het aantal ronden. Voor hartslag heb ik weer een nieuw scherm ingericht, gekoppeld aan de Strava suffer score. En tot slot nog een scherm met mijn cadans en de hoogteverschillen. Wat opvalt bij aanvang van een activiteit is de snelheid waarmee de gps verbinding maakt. In tegenstelling tot de TomTom heb je geen quickGPS fix nodig, die je alleen via contact met je computer kunt binnenhalen. Je kunt zelfs voor nog nauwkeurigere meting het Russische Glonass satellietnetwerk gebruiken. Maar dat gaat ten koste van de batterijduur.

Batterijduur

Nu we het er toch over hebben, de levensduur van de batterij valt me heel erg mee. Zeker omdat hij fulltime mijn hartslag meet. Met om de dag een activiteit doe je alsnog een dag of vijf met de batterij zonder op te hoeven laden. In actieve modus gaat de accu wel echt veel sneller leeg, maar Garmin belooft ook dan nog 14 uur batterijduur. Meer dan genoeg voor een marathon of zelfs een ultrarun.

Triatlon ready

Of ik er ooit aan ga geloven weet ik nog niet. Ik heb geen (race)fiets en kan niet zwemmen. Ja, ik blijf boven water en kan een paar baantjes trekken. Maar technisch goed zwemmen is echt wat anders. Toch trekt het me wel. De Garmin is er in ieder geval klaar voor. Met een aparte triatlon functie schakel je snel van activiteit over en voor iedere activiteit kun je aparte schermen instellen. Voor het zwemmen (op hartslag) moet je wel even een andere borstband van 99 euro aanschaffen. En voor het fietsen zal je ook nog een cadansmeter en andere sensoren nodig hebben als je een volledige analyse wil. Maar de Garmin Forerunner 735xt is technisch gezien een perfect apparaat voor al je activiteiten.

Kiezen voor Garmin?

Ik heb geen ervaring met andere merken als TomTom en Garmin. Voor de fanatieke loper zoals ik verkies ik de Garmin 735xt boven de TomTom runner. Maar ook in de Garmin collectie heb je baas boven baas. De Fenix 3 bijvoorbeeld. Die kan nog net wat meer voor outdoor activiteiten, zoals een barometrische hoogtemeting en een kompasfunctie. De kast is wel wat groter en een het is een horloge dat minder alleen op hardlopen/fietsen/zwemmen triatlons is gericht. Ten opzichte van de iets oudere 920xt overtreft de 735xt alsnog qua opties. Voor mij dus een goede keuze. Een bijkomend leuk voordeel is dat je bij Garmin apps kunt downloaden, ook ontwikkeld door derden. Zo heb ik de digitale wijzerplaat in gewisseld voor een stijlvollere analoge versie.

Garmin Forerunner 735XT review
<p>Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.</p>

Geef een reactie

Close
%d bloggers liken dit: