the header image
2016 in het teken van sneller worden en van Rotterdam

2016 in het teken van sneller worden en van Rotterdam

1 Share

2016 in het teken van sneller worden en van Rotterdam

Het afgelopen jaar was sportief gezien een topjaar. Een jaar waarin ik grenzen verlegde en waarin vele PR’s sneuvelde. Met als persoonlijke hoogtepunt de marathon van Budapest! De ...

Het afgelopen jaar was sportief gezien een topjaar. Een jaar waarin ik grenzen verlegde en waarin vele PR’s sneuvelde. Met als persoonlijke hoogtepunt de marathon van Budapest! De reden om deze blog te schrijven. Maar na al deze prestaties is het een stuk lastiger om de lat nog hoger te leggen. Desondanks besloot ik mijn hardloopdoelstellingen voor 2016 op te schrijven.

Rotterdam dan!

Op oudejaarsdag heb ik me ingeschreven voor de marathon van Rotterdam! Scheelde bijna een tientje met 1 januari en ik blijf een Nederlander ;-). Budapest smaakte in ieder geval naar meer. Ik hield er het gevoel aan over dat het sneller kon en met minder verval. Dat is mijn doelstelling voor Rotterdam. Binnen 3 uur en 15 minuten finishen. Al heb ik bij mijn inschrijving zelfs 3u5’ opgegeven, maar das wel iets te ambitieus vrees ik. De baantraining bij Phanos en bijbehorend trainingsschema zal voor een groot deel het verschil moeten maken.

Een terugblik

Qua snelheid en basisconditie ben ik niet slecht bedeeld. Dat bleek al toen ik in 2012 mijn hardloopschoenen uit het stof had gehaald en begon met een startersprogramma van Runkeeper. Voor mijn gevoel ging dat veel te langzaam. Nu heb ik altijd wel veel gesport in mijn leven, dat verklaart in ieder geval een deel. Maar ik leidde ook weer niet zo’n supergezond leven. Ik rookte, lette niet heel goed op mijn eten en een avondje doorzakken was in het weekend ook eerder regel dan uitzondering. Toch pakte ik het lopen snel op. Na een maand liep ik al ruim 8 km en 5 km onder de 25 minuten. Ik hou het maar op een combinatie van genen en een lichte bouw.

Ik zoek het in de marge

In de afgelopen drie jaar heb ik mijn snelheid flink weten te verhogen. Vooral op de 5 en 10 km loop ik lekker mee vooraan. Maar sinds begin 2015 ben ik pas echt serieus gaan trainen. Eerst drie keer en later vier keer in de week minimaal. Nu zit ik op een snelheid waarbij ik merk dat het nog moeilijk verbeteren is. Ik zoek het dus meer in de marge. Qua marathon en ook de halve marathon denk ik dat er nog veel te halen valt. Maar de kortere afstanden worden een stuk lastiger. Zeker nu ik me eerst op de marathon ga focussen. Aan de andere kant heb ik nog maar een jaar of 3 om ook daar sneller te worden.

Interval en krachttraining

Om snelheid te winnen zal ik dus vooral moeten blijven focussen op intervaltrainingen en spierkracht. De baantraining bij Phanos is de belangrijkste motor daarachter. Hoewel ik daar nog echt de langzaamste ben, merk ik in de afgelopen weken al dat het zijn vruchten afwerpt. Het wordt in ieder geval makkelijker om korte stukken op hoge snelheid te lopen. Echt langere stukken heb ik nog niet kunnen testen, maar de training geeft me het vertrouwen dat ik hier nog wel veel kan winnen. Blessures oplopen is daarbij mijn enige angst.

Voeding

Sinds ongeveer een half jaar ben ik een stuk meer met voeding bezig. Ik geloof dat dit bijna net zo belangrijk is als je fysieke training. Het Runners World kookboek is daarbij een belangrijke hulpbron. Maar de hulp van Babette, die een opleiding tot voedingsdeskundige volgt, is een nog grotere bijdrage. Heel handig zo’n wandelende encyclopedie, die precies weet wat wel en wat niet goed is voor je. Daar maak ik met veel liefde gebruik van :-).

En tot slot…

Mijn laatste sportieve doelstelling is vooral een voornemen. Vele blessurevrije, mooie en plezierige kilometers maken. Samen met anderen of alleen. Hier in de buurt, of op onbekend terrein ver van huis. Met de nodige wedstrijdloopjes en wellicht hier en daar een PR. In 2016 wil ik vooral het plezier in het lopen niet verliezen. En zo vaak als het kan mijn hardloopschoenen aan doen voor een flinke dosis endorfine. Via Miles in Budapest hou ik je graag op de hoogte!

Like Miles in Budapest ook op Facebook en blijf op de hoogte van de nieuwste posts.

Arjen Kroder is freelance Project Manager/ Scrum Master en richt zich met name op de ontwikkeling van digitale tools en platforms. Hij loopt sinds 2012 en heeft in 2015 zijn eerste marathon uitgelopen. Arjen is een Strava-addict en segmentenjager.

Geef een reactie

Close
%d bloggers liken dit: